Verzuimbegeleiding vaak ondermaats

Verzuimbureaus, arboartsen en werkgevers schenden op grote schaal de wet- en regelgeving op het gebied van verzuim. Ze nemen zieke werknemers niet serieus en de privacywetgeving wordt niet nageleefd. Dit blijkt uit meldpunt Verzuimbegeleiding van FNV Bondgenoten.

Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van de zieke werknemers medische vragen krijgt van verzuimbegeleidingsbedrijven. In 39 procent van de gevallen krijgt de werknemer zelfs medisch advies van de casemanager, deze heeft hier helemaal niet de bevoegdheden voor. Dat is schandalig, stelt FNV-bestuurder Gea Otterman. 'Alleen de bedrijfsarts mag medische informatie vragen en advies geven over het ziektebeeld en herstel. In de praktijk spelen allerlei ondeskundigen voor doktertje zodat ze werknemers onder druk kunnen zetten om weer snel aan het werk te gaan.'

Op het meldpunt zijn de gegevens verzameld van ruim 6100 werknemers. Ruim 20 procent geeft aan dat de casemanager niet vertrouwelijk is omgegaan met zijn of haar gegevens, 52 procent twijfelt hier zelfs over. FNV Bondgenoten krijgt ook vaak klachten over de bedrijfsarts. Er is vaak geen of onvoldoende toegang tot een Arboarts, terwijl dit wel wettelijk verplicht is. Ook trekt 41 procent van de respondenten de onafhankelijkheid van deze arts in twijfel. Ook komt het voor dat werknemers telkens met een nieuwe arts te maken hebben en dat deze artsen elkaar tegenspreken. Contactmomenten die alleen per telefoon verlopen of artsen (maar ook casemanagers) die druk zetten op werknemers om snel weer aan het werk te gaan.

De arts moet het belang van de patiënt dienen en voorop stellen. Maar vaak laat deze zich toch beïnvloeden door de werkgever. In veel gevallen geldt: wie betaalt, bepaalt', aldus Lotterman. FNV bondgenoten pleit dan ook voor een strengere naleving van de wetgeving en een stevig sanctiebeleid. Alleen een bedrijfsarts kan een oordeel vellen of iemand ziek is. Deze arts moet voor alle werknemers toegankelijk zijn.

Bron: Gezond in bedrijf

De praktijk